Wymiana Polsko-Węgierska 2017 « Zespół Szkół Leśnych w Lesku – Zapraszamy
Rekrutacja

Wymiana Polsko-Węgierska 2017

W dniach 16-20 października 10 uczniów z naszej szkoły pod opieką Gracjana Fary i Lesława Dobosza uczestniczyło w wymianie z zaprzyjaźnioną szkołą leśną w Matrafured na Węgrzech. Po przyjeździe na miejsce i rozpakowaniu się zaczęliśmy od zwiedzania terenu szkoły zobaczyliśmy zagrody ze zwierzętami oraz klasopracownie. Następnie udaliśmy się do parku rozrywki w którym odważni zjechali na tyrolce oraz torze saneczkowym, mogliśmy także przejść po wiszącym moście oraz pojeździć na dziwnych kształtów rowerach. Adrenalina oraz świetna zabawa poprawiła nam nastroje po męczącej podróży. Natomiast po kolacji przyszedł czas na integracje z węgierskimi uczniami podczas rywalizacji w różnych zabawach.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od wczesnej pobudki i wyjazdu do National Park of Bukk. Gdzie po objaśnieniu funkcjonowania parku przez jego pracowników, udaliśmy się na ćwiczenia praktyczne w teren. Podzieliliśmy się na grupy, a każda z nich miała swój oddział na którym pracowała. W pierwszej kolejności ocenialiśmy stan drzew- występowanie chorób lub inne uszkodzenia, jeżeli zostało coś zauważone mieliśmy zaraz zgłosić opiekunowi grupy. Następnym zadaniem było wyznaczanie drzew do wycinki uzasadniając swój wybór. Tego dnia mogliśmy zobaczyć wygląd drzewostanów oraz prace tamtejszych leśniczych.

W środę w ramach praktyk udaliśmy się do lasu na ścinkę. Uczniowie pokazali swoje umiejętności w tej dziedzinie, ścinając po kilka drzew, niektórzy nawet po raz pierwszy. Uprzątnęliśmy  powierzchnie i udaliśmy się na obiad. Po nabraniu sił wyruszyliśmy na teren odnowienia, gdzie wspólnie z Węgrami ciężko pracowaliśmy sadząc dęby. Po skończonych zajęciach na odpoczynek pojechaliśmy  do miejscowej winiarni by wypróbować regionalnych win.

Czwartek był poświęcony użytkowaniu różnego rodzaju maszyn leśnych. Mogliśmy się przejechać ciągnikiem typu LKT oraz spróbować załadować i rozładować przyczepę HDS-em trochę innym niż w naszej szkole. Największą atrakcją dnia był pokaz węgierskich zawodników timberspotu, gdzie podziwialiśmy ich niezwykłą siłę  pracy siekierą oraz piłą ręczną. Kilkoro z uczniów przekonało się  na własne ręce że nie jest to takie proste jak by się mogło wydawać. Po zakończeniu pokazów przyszedł czas na szkolną strzelnicę. Wieczorem odbyła się pożegnalna kolacja, która przypomniała nam o zbliżającym się końcu. Po oficjalnym pożegnaniu poszliśmy z Węgrami na bal. Uczniowie wytańczyli się za wszystkie czasy  biorąc nawet udział  konkursach tanecznych.

W piątek zaraz po śniadaniu ze smutkiem wyruszyliśmy w podróż powrotną.

Wyjazd był bardzo udany i mamy nadzieję, że każda kolejna wymiana międzyszkolna przyniesie nam nowe doświadczenia. Dziękujemy naszym opiekunom za dużo cierpliwości i opiekę sprawowaną nad nami. Chcielibyśmy podziękować także Pani Dyrektor oraz uczniom za węgierską gościnność i międzynarodową wymianę doświadczeń. Z niecierpliwością czekamy na przyjazd węgierskich przyjaciół do naszej szkoły!