ZSL w Lesku z wizytą na Słowacji « Zawód Technik Leśnik Zespół Szkół Leśnych w Lesku. Szkoła dla leśników
Rekrutacja

ZSL w Lesku z wizytą na Słowacji

W dniach 10-14 października 2016 roku  26 osób  z klas  trzecich wraz z opiekunami Dawidem Gołębiowskim i Anetą Biegą – Janiszewską  wybrali się na wizytę do zaprzyjaźnionej szkoły leśnej w Presovie. W poniedziałek około godziny 11 zaraz po tym jak uczniowie z Presova dotarli do Leska, wsiedliśmy do ich szkolnego autobusu i udaliśmy się do Presova w celu zapoznania się z gospodarką leśną i szkolnictwem zawodowym na Słowacji..

Po dotarciu do Presova zostaliśmy zakwaterowani w ich internacie. Na oswojenie się z nowym miejscem mieliśmy czas do końca dnia.

We wtorek rano zostaliśmy przywitani przez dyrektora Miroslava Fuchsa oraz zastępców Hudáková Vlastę i Vladimira Balaza. Następnie zostaliśmy zaproszeni, aby obejrzeć  jak wyglądają zajęcia terenowe i gdzie się odbywają. 16 kilometrów od szkoły znajduje się drzewostan, w którym nauki zawodu uczą się uczniowie. Kierownik kształcenia zawodowego Jozef Danko kieruje 25-osobową grupą ludzi którzy wraz z uczniami prowadzą gospodarkę leśną na terenie 1200 ha lasu należącego do szkoły.   W tym miejscu znajduje się tartak, zagroda dzików, stawy rybne, oraz park maszyn do pozyskania i zrywki drewna. Po zapoznaniu się z ich formą zajęć praktycznych wróciliśmy do internatu na obiad. Po obiedzie pojechaliśmy na zabytkowy zamek Spiski, po przeciwległej stronie Spiskiej Kapituły. Górując nad Podgrodziem Spiskim prężył się okazały Zamek Spiski , centrum władzy administracyjnej historycznej krainy Spis. Dziś powód do dumy dla wielu Słowaków i jeden z kilku obiektów na liście zabytków światowego dziedzictwa UNESCO. O tym wszystkim  opowiadał przewodnik, dowiedzieliśmy się jeszcze więcej ciekawych rzeczy. Zostawiając tam po sobie pamiątkę w postaci wpisu do księgi pamiątkowej udaliśmy się do autobusu, aby już wrócić odpocząć. Po drodze zatrzymaliśmy się przy gejzerze, z którego wypływała woda mineralna i wstąpiliśmy na ciepła herbatę z owoców leśnych do restauracji.

Środa była dniem w którym odwiedziliśmy   bażanciarnię, hodowla 6 tysięcy ptaków zrobiła na nas duże wrażenie,  pełni podziwu tak dużej hodowli obejrzeliśmy również pomieszczenia, w których leczy się poranione ptaki,  wracające później do  naturalnego środowiska. W ciszy wybraliśmy się na spacer po zagrodzie o powierzchni 60 ha aby obserwować daniele i muflony . W drodze do Trebisova gdzie znajduje się nowo otwarte Muzeum Łowieckie zostaliśmy zaproszeni na obiad do restauracji. Wystawa łowiecka prezentowała okazy z całego świata co bardzo zainteresowało naszą młodzież. Do Presova powróciliśmy późnym wieczorem i po kolacji udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.

W czwartek mogliśmy podziwiać piękne dubnickie  dęby charakteryzujące się  bezsęcznym pniem, legenda mówi, że z tych dębów zrobiony był pokład okrętu Krzysztofa Kolumba. Następnie udaliśmy się do niezwykłego miejsca jakim są Opalowe banie. Jest to jedno z trzech miejsc na świecie ( Meksyk, Australia i Słowacja ), gdzie pozyskuje się drogocenny kamień jakim jest opal. Kombinacja 32 km tuneli ręcznie wykopanych robi niesamowite wrażenie, nam udało przejść się zaledwie 2 km ale to w zupełności wystarczyło aby zapamiętać tą wizytę na długo. Po powrocie do internatu czekał na nas pyszny posiłek, a następnie wizyta w Muzeum Soli gdzie poznaliśmy jak wydobywana i produkowana była Presovska sól. Wieczór był czasem na zwiedzenie i podziwienie 3 największego miasta na Słowacji czyli Presova. Piękne uliczki, kościoły i kamieniczki w świetle nocnych latarni robiły wielkie wrażenie. Oczywiście był czas na słowacki kebab i pizzę Laughing

W piątek po śniadaniu udaliśmy się w drogę powrotną aby zdążyć na uroczystości związane z Dniem Komisji Edukacji Narodowej odbywający się w naszej szkole w Lesku.

Składamy podziękowania Pani Dyrektor za możliwość wyjazdu i zapoznania się z obyczajami, kulturą i szkolnictwem leśnym w innym kraju.

Darz Bór!

Szkoła leśna. Zawód Technik Leśnik. Jesteśmy tutaj dla Ciebie

Możliwość komentowania została wyłączona.

Historia Szkoły

Historię tego etapu szkoły rozpoczyna Zarządzenie nr 88 Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 21 lipca 1972 roku w sprawie zmiany nazwy i siedziby Technikum Leśnego w Krasiczynie. W zarządzeniu tym, wydanym na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów...